søndag 9. januar 2011

Hvit januar

Utenfor vinduene ligger landskapet hvitt og vakkert og viser midtvinteren fra sin fineste side. Som årets første måned er januar selve betegnelsen på et nyfødt år; ren, hvit, urørt. Måneden for nyårsforsetter, nye muligheter, forventning. Alt det røde og koselige, men litt tunge, er børstet ut av huset og jula er gått over til å bli et minne. Her i huset er det tid for kontrast mot det som har vært, det er tid for hvitt.


Den hvite lysekrona er jeg like glad i som da den ble kjøpt på Lampehuset for få år siden. I nyhuset hvor vi er så heldige å ha rosetter i taket passer den ekstra godt.

Hvite tulipaner minner om våren som er på vei...
 Hortensia er en av mine favorittplanter, og denne type krukke i ulike varianter har jeg til de fleste av blomstrene mine.
 Hvite hjerter har erstattet de røde. Dette er noen år gammelt, fra den gang vi hadde Fryd her i Narvik.
 Også putetrekkene har gått over til hvitt. Denne synes jeg er ekstra koselig. Nostalgisk men på en ny måte.
Jeg tenner nok like mye lys i januar som i desember. Men nå er det bare en knapp måned til lyssirkelen på himmelen er tilbake :-)
En hvit Amaryllis ville heller vise sin prakt i det nye året enn til jul...
Denne stjerna er det siste av julepynt som fortsatt er i hus. To slike henger i hver sitt vindu i peisestua. De er fra www.perfecthome.no  Jeg synes de er koselige, så inntil videre får de henge. Planen er at små lamper skal opp etterhvert, men det tar litt tid så...

Ha en fin ukestart! Klem

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar