onsdag 12. desember 2012

Fullt opp med juleforberedelser...



... her i huset, som det sikkert også er hos deg. Det er ikke så lett å få tid til blogging når ettermiddagene er fylt med julegavehandling, julekortskriving, kakebaking, juleverksted og andre koselige førjulsting.


For første gang i historien har jeg knapt stresset med juleforberedelser selv om dagene absolutt forsvinner likevel. Jeg er orntlig fornøyd med å ha tatt en dag fri fra jobb hver uke i slutten av november og hele desember. Det har gitt meg mye mer ro og tid til å få alle forberedelser på plass, og jeg har aldri vært mer i rute enn i år.

 
7 småkakesorter, inkludert lefser, er på plass (for første gang), og bare risboller og en storkake mangler.

 
Barna har spist masse kakedeig og kost seg med baking av silkekaker / sjakkbrett. Jeg baker heller silkekaker enn pepperkaker med barna fordi jeg foretrekker kjøpepepperkaker framfor hjembakte...
 

... og så synes barna det er så gøy å forme figurer av kakedeigen, og det passer supert med deig i ulike farger. Den brune delen er tilsatt kakao og den rosa er tilsatt rød konditorfarge, -og vips har Celine laget morsomme ansikter :-)
 
 
I stedet for kransekake lager mamma og jeg kransekakepinner. Jeg synes de blir saftigere og bedre, - om enn ikke like dekorative.
 
 
Huset er noenlunde juleklart med reinsdyrfylte lingardiner på kjøkkenet og i spisestuen. Gardinstoffet er fra Gardinstudio her i Narvik.
 
 
Og nisseserviset er funnet fram og er i flittig bruk til fellesfrokoster (i helgene vel og merke!)
 
 
Jeg har tidligere alltid syntes at nisseservise er bortkastet, overflødig tull. Men etterhvert som jeg selv har fått det i gave og  tatt det i bruk, har jeg blitt mer og mer glad i det...
 

... fordi det gir meg deilig julestemning. Og jeg antar at etterhvert vil serviset også være en av de koselige tingene barna forbinder med jul i heimen.

 
Noen nisseserviser synes jeg er glorete, men akkurat dette synes jeg er både enkelt og dekorativt. Faktisk så koselig at jeg selv investerte i ...
 

... grøttallerkener /middagstallerkener i fjor. Og med to av tre barn som elsker grøt, er risgrøt en ganske vanlig lørdagsmiddag hos oss, som det også var i mitt barndomshjem. Noen tradisjoner må man ha :-)
 
Jeg håper å komme tilbake med litt flere juleglimt herfra snart, - pr. nå er det ikke viljen, men tiden det står på :-)
 
Ha en koselig ukeslutt!
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar