onsdag 26. desember 2012

Juleglimt..

 
 ... fra utendørs og inne her i Villaveien. Det har vært en deilig avslappende dag i dag, med utetid med barna og avslapping inne.
 
 
 Jeg fant ut at jeg måtte dele noen utendørsbilder med dere. Denne lyslenken til utendørsbruk er kjøpt på Ikea for flere år siden og er for første gang satt ut til jul. Litt annerledes og koselig, og så lyser den godt opp ved trappa opp mot inngangspartiet.

 
Hagemøblene i inngangspartiet står enda ute.
 
 
Noen fordeler er det med at snøen har uteblitt.
 
 
Jeg synes det er så koselig å pynte opp litt også utenfor dørene.
 
 
Islyktene barna og jeg lagde lillejulaften har stått tente siden julaften morgen. Det var mitt første islyktforsøk og gikk ganske bra, og fordelen med å tenne lys i islykter er at de brenner så mye lengre enn fakler.
 
 
Inne bidrar deriblant en kurv med røde epler med hvite hjerter til å skape litt julestemning.
 
 
Og et rødt lys samt røde telys i gamle sandkakeformer er for min del nok rødt på julebordet.

 
I julen dekker jeg helst middagsbordet når vi er ferdige med frokosten, sånn at det kan stå å se pent ut fram til middagstid.
 
 
Her prøver jeg ut den nye portrettlinsa jeg fikk i julegave fra mamma og pappa. Jeg er sååå fornøyd med endelig å ha fått den linsa jeg har ønsket meg lenge, og gleder meg til å bruke den til å ta bilder av barna og bloggbilder.
 

Ellers vil jeg gjerne vise dere gjestenes førsteinntrykk når de kommer inn døra. Gangen er et av få rom som ikke er totalrenovert, men inntil videre kun lettere oppusset med maling og nye trappetrinn. De fine nissene fikk vi av fineste Lisbeth nå til jul, og de har allerede fått sin faste juleplass i trappa.

 
Mikael var ikke like fornøyd som meg med at vi skulle ha knagger i gangtrappa, men jeg synes det er veldig lurt å kunne henge opp litt pynt etter årstiden vi er inne i :-)
 
Vi har orntlig kost oss hjemme de siste dagene. Det gjør godt med litt rolig tid. Eneste heller ubehagelige opplevelse var da en gnist fra en fyrstikk traff bomullen rundt pepperkakehuset til Marcus på julaften, sånn at hele brettet med huset på og nissene tok fyr. Heldigvis fikk vi raskt huset ut på verandaen og slukket brannen, og det ble kun små skader på det nymalte salongbordet vårt. Men jeg skal innrømme at jeg har fått helt "styggen" på bomull til pynt i jula, så jeg må nok vurdere hva vi skal bruke under pepperkakehusene neste år. 
 
I morra skal vi kose oss med lunsjtreff hos herligste Hanne og Vasko, og jeg gleder meg masse allerede.
 
Jeg håper at jula så langt har vært koselig for deg og dine.
 
 

1 kommentar: